Elektromotory 2800ot./min.-1
Počet pólů: 2
(synchronní otáčky – 2800ot./min.)
Elektromotory 1400ot./min.-1
Počet pólů: 4
(synchronní otáčky – 1400ot./min.)
Elektromotory 900ot./min.-1
Počet pólů: 6
(synchronní otáčky – 900ot./min.)
Elektromotory 700ot./min.-1
Počet pólů: 8
(synchronní otáčky – 700ot./min.)
Elektromotory LC
Elektromotory LC jsou vrcholem kategorie elektromotorů s výkonem od 15kW do 400kW. Jde o spolehlivé, vysoce výkonné a trvanlivé elektromotory. Jsou vhodné do těžkého provozu v různých aplikacích ve všech typech průmyslu. Již v základní výbavě nabízejí řadu nadstandardních prvků.
Elektromotory LC mají masivní litinové patky, zesílené ložiska se speciální vazelínou i zpevněnou klec rotoru. Plechy jsou do statoru vkládány strojně a také navíjení je strojní. Smaltovaný drát vinutí je vyroben z mědi s maximální čistotou. Kryt elektromotorů LC je vyroben z oceli i když se standardně v této kategorii používají plastové kryty. Stejně má kovovou skříňku terminálu, i když se standardně při elektromotorech s výkonem do 22kW používá plastová.
1LC | 2LC | 3LC | |
---|---|---|---|
Výkon | 0,55 - 375 kW | ||
Otáčky | 3000, 1500, 1000 ot./ min -1 | ||
Osová výška | 80 - 355 | ||
Napětí | 230/400 Volt, 400/690 Volt, 500 Volt | ||
Frekvence | 50 / 60 Hz | ||
Třída ochrany | IP55 | ||
Výkonová třída | IE1 | IE2 | IE3 |
Izolační třída | F/B | ||
Barva< | RAL 7030 (stonegray) | ||
Připevnění | IM B3, IM B35, IM B5, IM B14, IM B34 | ||
Druhy chlazení |
- vlastní chlazení, IC 411 - přídavné vzduchové chlazení, IC 416 |
||
Teploty | -20 °C až +40 °C | ||
Maximální n.v. | 1000 m nad mořem | ||
Pouzdro |
do BG 132 hliník od BG 160 litina |
||
Směr otáček | pravé / levé | ||
Konfigurace |
- vhodné pro frekvenční měniče - Provedení podle EN 60034 (IEC 60072) - PTC od velikosti rámu 160 standard - Možné přídavné chlazení nahoře, vpravo nebo vlevo k dispozici - nohy motoru jsou demontovatelné |
1LP | 2LP | 3LP | |
---|---|---|---|
Výkon | 0,55 - 7,5 kW | ||
Otáčky | 3000, 1500, 1000 ot./ min -1 | ||
Osová výška | 80 - 355 | ||
Napětí | 230/400 Volt, 400/690 Volt, 500 Volt | ||
Frekvence | 50 / 60 Hz | ||
Třída ochrany | IP55 | ||
Výkonová třída | IE1 | IE2 | IE3 |
Izolační třída | F/B | ||
Barva< | RAL 7030 (stonegray) | ||
Připevnění | IM B3, IM B35, IM B5, IM B14, IM B34 | ||
Druhy chlazení |
- vlastní chlazení, IC 411 - přídavné vzduchové chlazení, IC 416 |
||
Teploty | -20 °C do +40 °C | ||
Maximální n.v. | 1000 m nad mořem | ||
Pouzdro |
do BG 132 hliník od BG 160 litina |
||
Směr otáček | pravé / levé | ||
Konfigurace |
- vhodné pro frekvenční měniče - Provedení podle EN 60034 (IEC 60072) - PTC od velikosti rámu 160 standard - Možné přídavné chlazení horní, pravé nebo levé - nohy motory jsou demontovatelné |
Mýty o elektromotorech
Elektrické motory jsou ve výrobě běžné a mnozí inženýři jsou dobře obeznámeni s jejich provozem a principy. Průměrný spotřebitel a dokonce i několik neelektrických inženýrů si neuvědomuje, že to, co si myslí, že je pravdivé o motorech a jejich účinnosti, není pravda. Zde je pět běžných mýtů o motorech.
1. Vyšší teploty mají malý vliv na elektromotory.
Správně navržené motory spadají do zvláštních tříd izolace. Třída určuje maximální provozní teplotu okolí motoru. Toto hodnocení, které zahrnuje určitou úroveň zatížení, odpovídá prahové teplotě, pod kterou by měl motor zůstat. Pro každých 18° F, když je tato prahová hodnota překročena, životnost motoru je snížena na polovinu.
2. Časté uvádění do provozu nepoškozuje motor.
Pokud motor není určen k častému spouštění, jeho časté spouštění zkracuje jeho životnost. Počáteční náběh startovacího proudu vytváří extra teplo, které se obvykle rozptýlí během chodu motoru. Pokud však motor neběží dostatečně dlouho mezi starty, není čas zbavit se dodatečného tepla a motor by mohl překročit svou maximální provozní teplotu.
3. Opravy výkonového faktoru šetří mnoho energie.
Korekce výkonového faktoru může snížit spotřebu energie, ale jen o malé množství. Takže pokud váš nástroj nevyžaduje opravu faktoru výkonu, zlepšení nebude mít vliv na váš účet za elektřinu. Úspora energie závisí na několika faktorech specifických pro dané místo, včetně kombinace elektrických zátěží připojených k vašemu měřicímu zařízení, typu a délky vodičů a umístění zařízení na korekci činitele výkonu (t.j. blíže k měřiči zatížení motoru). I v extrémních případech je však neobvyklé, že úspory elektrické energie by byly vyšší než 2%.
4. Vysoce účinné motory šetří více energie než motory s normální účinností.
Ve skutečnosti je provozní rychlost indukčního motoru o něco nižší než jeho synchronní rychlost. Motor se otáčí synchronní rychlostí, pokud se otáčení hřídele motoru shoduje s frekvencí střídavého proudu napájejícího motor. Rozdíl mezi synchronními a skutečnými otáčkami se nazývá “skluz”. Mnohé energeticky účinné motory pracují s menším skluzem plného zatížení nebo při mírně vyšších rychlostech než srovnatelné motory s účinností. Pro odstředivá ventilátory a čerpadla se i menší změny v provozních otáčkách motoru promítají do významné změny uloženého zatížení a roční spotřeby energie.
5. Softstartéry na velkých elektrických motorech snižují poplatky za spotřebu energie.
Soft-start zařízení mohou snížit vaše účty, ale žádné výrazné snížení poplatků za elektřinu to nebude. Když se motory nastartují, dosáhnou proud často pět až šestikrát vyšší od běžícího proudu motoru s plným zatížením. Tím se vytváří teplo, nepřítel motoru. Soft-startéry zvyšují napětí aplikované na svorky motoru, což omezuje startovací proud a snižuje nahromadění tepla. Přitom softstartéry prodlužují životnost motoru, zejména u motorů, které se často zastavují a spouštějí. Poplatky za elektřinu od veřejných služeb však ovlivněny nejsou. Jestliže se měří a účtuje spotřeba elektrické energie, elektroměr měří průměrný spotřebovaný kW za každých 15 nebo 30 minut. Naproti tomu softstartéry ovlivňují výkon motoru během několika vteřin. Nižší příkon motoru v tomto krátkém čase je zanedbatelný ve srovnání s časovým obdobím, kdy se vypočítávají odběrové poplatky.